ترمز کاسه ای و ترمز دیسکی! تفاوت و کاربرد هر کدام چیست؟

در
دسته بندی ها: بررسی تخصصی قطعات

سیستم های ترمز مدرن یک شگفتی بزرگ تکنولوژی به شمار می روند. این قطعات به کمک کامپیوتر، سنسور و دیگر تجهیزات مهندسی خودرو می توانند ایمنی خودرو را افزایش دهند. همانطور که میدانید به طور کلی دو نوع سیستم ترمز یعنی ترمز کاسه ای (Drum brakes) و ترمز دیسکی (Disc brake) وجود دارد.

برخی از خودروها از سیستم ترمز کاسه ای و برخی دیگر از ترمز دیسکی استفاده می کنند. آیا تصمیم به تغییر سیستم ترمز خودرو خود دارید؟ هنگام انتخاب این دو سیستم ترمز، چه حقایقی را باید در نظر بگیرید؟ هر دو آنها دارای مزایا و معایبی هستند که در اینجا به بررسی و مقایسه آنها می پردازیم. پس با فروشگاه لوازم خودرو چینی سلیم سنتر همراه شوید.


ترمز کاسه ای چیست؟

این قطعات خودرو قدیمی هنوز هم در برخی خودروهای مدرن یافت می شود. در واقع ترمز کاسه ای دارای یک قطعه درام دایره ای شکل می باشد که شامل چندین پیستون و دو لنت ترمز یا کفشک است.

ترمز کاسه ای و ترمز دیسکی! تفاوت و کاربرد هر کدام چیست؟

این قطعه کنار چرخ ماشین می چرخد. هنگامی که راننده پای خود را روی پدال ترمز فشار می دهد، روغن ترمز تحت فشار به سمت Drum brakes می رود و توسط پیستون ها به کفشک ها یا همان لنت های ترمز فشار وارد می کند. در نتیجه لنت ها با ایجاد اصطکاک، نیروی چرخشی چرخ های خودرو را کاهش می دهند. در اینجا به برخی از مزایا و معایب این نوع سیست ترمز می پردازیم:


مزایا و معایب ترمزهای کاسه ای

مزایای ترمز کاسه ای

  • قیمت ترمزهای کاسه ای نسبت به ترمز دیسکی ارزان تر می باشد چرا که فرایند ساخت قطعات آن آسان تر است. در نتیجه هزینه تعمیرات خودرو نیز کاهش می یابد. در واقع یک خودرو با سیستم ترمز دیسکی روی چهار چرخ، گران تر از خودرویی با ترمزهای دیسکی روی چرخ های جلو و ترمزهای کاسه ای در عقب می باشد.
  • با توجه به عملکرد این ترمزها، نیروی کمتری برای گرفتن ترمز لازم است.
  • تعویض سیلندر Drum brakes نسبت به تعویض کولیس ترمز دیسکی آسان تر می باشد.
مقاله پیشنهادی:   نکات مهم درباره مایع خنک کننده خودرو!

معایب ترمز کاسه ای

  • Drum brakes توانایی کمتری در توزیع گرما دارد و منجر به گرم شدن بیش از حد قطعات فلزی می شود. همانطور که میدانید اصطکاک ناشی از ترمز گیری، گرمای زیادی ایجاد می کند. این ترمز در مقایسه با ترمز دیسکی، توانایی کنترل این حرارت را ندارد و با استفاده مکرر، داغ و داغتر می شوند.
  • معمولا به دلیل فرم این نوع سیستم های ترمز، آب به راحتی در آن جمع می شود. در نتیجه آب و هوای مرطوب و بارانی میتواند
    تاثیر منفی بر عملکرد آن داشته باشد.
  • به دلیل حرارت زیادی که این ترمزها ایجاد می کنند، سریعتر دچار فرسودگی و ساییدگی خواهند شد. در واقع اکثر قطعات خودرو به دلیل اصطکاک و گرما، طول عمر چندان زیادی ندارند.

ترمز کاسه ای و ترمز دیسکی! تفاوت و کاربرد هر کدام چیست؟

ترمز دیسکی چیست؟

ترمزهای دیسکی در مقایسه با ترمزهای کاسه ای جدید تر و پیشرفته تر هستند. این قطعات با توجه به سایزی که دارند، از قدرت ترمز بالایی برخوردارند. ترمز دیسکی از یک کالیپر ترمز، دو لنت ترمز و یک روتور فلزی تشکیل شده است. وقتی راننده ترمز می گیرد، کالیپر ها باعث فشرده شدن لنت های ترمز به روتور می شوند. این اصطکاک ایجاد شده، چرخش چرخ را کند می کند. در اینجا به برخی از نقاط ضعف و قوت این ترمزهای دیسکی اشاره می کنیم:


مزایا و معایب ترمزهای دیسکی

مزایای ترمزهای دیسکی

  • ترمزهای دیسکی با وجود اندازه کوچک خود، قدرت ترمزگیری فوق العاده ای دارند. این سیستم ترمز دیسکی میتواند وسیله نقلیه در سرعت بالا را خیلی بهتر از سیستم ترمز کاسه ای متوقف سازد.
  • این نوع سیستم ترمز در مقایسه با ترمز کاسه ای، دارای عملکرد خوبی در آب و هوای مرطوب می باشد. چرا که لنت های آن آب را کنار می زند و مانع جمع شدن آب روی آن خواهد شد.
  • از آنجایی که ساختار این ترمزهای دیسکی باز می باشد، اتلاف دمای خوبی دارند. در نتیجه دیگر نگران گرم شدن بیش از حد آن نخواهید بود.
  • به لطف سیستم ترمز ABS، این نوع ترمزها هرگز در سرعت بالا قفل نمی کنند. پیش از آن، مشکل بزرگ این ترمزهای دیسکی این بود که در سرعت بالا قفل می کردند و کنترل خودرو از دست راننده خارج می شد. ولی امروزه به کمک ABS، بزرگترین ضعف این نوع ترمز به نقطه قوت آن تبدیل شده است.
مقاله پیشنهادی:   لنت ترمز خودرو و مزایا و معایب انواع لنت ترمز

معایب ترمزهای دیسکی

  • نصب و فرایند تولید ترمزهای دیسکی هزینه زیادی در بر می گیرد. در نتیجه هزینه تعمیرات خودرو شما افزایش خواهد یافت.
  • ورودی هوای کوچک در سیلندر اصلی میتواند منجر به خرابی ترمز دیسکی شود و تصادفات شدیدی رخ دهد. به همین دلیل است که هواگیری سیستم ترمز خودرو در طول سرویس ماهیانه آن باید انجام شود.
  • روغن ترمز خودرو را باید قبل از این که ویسکوزیته خود را از دست دهد، تعویض کنید.
  • یک ترمز دیسکی بدون ABS میتواند باعث لغزش خودرو در جاده و قفل شدن لاستیک های ماشین شود.

ترمز کاسه ای و ترمز دیسکی! تفاوت و کاربرد هر کدام چیست؟

ترمز دیسکی یا کاسه ای؟ کدام بهتر است؟

حتما این سوال برای شما پیش می آید که ترمز دیسکی بهتر است یا ترمز کاسه ای؟ در واقع اگر خودرو شما در چهار چرخ خود دارای ترمز کاسه ای می باشد، بهتر است آن را ارتقا دهید. چرا که ترمزهای دیسکی در شرایط آب و هوایی مرطوب یا خشک، عملکرد بهتری از خود نشان می دهند. اما از آنجایی که ترمزهای کاسه ارزان تر می باشند، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

این روزها هر دو نوع دیسکی و کاسه ای در اغلب خودروها به کار می رود، به این صورت که ترمز دیسکی در جلو و ترمز کاسه ای در عقب نصب می شود. ولی همچنان ترمز دیسکی گزینه بهتری می باشد. البته نمیتوان گفت که ترمزهای کاسه ای به طور کلی باید از رده خارج شوند. چرا که قیمت ارزان و نگهداری آسان، آن را به گزینه معقول تبدیل کرده است. در کل، از نظر عملکرد ترمز دیسکی میتواند رضایت شما را جلب کند ولی کاسه ای خیر!

از آنجایی که در اغلب خودروهای مدرن، چرخ های جلو بیشتر مسئولیت ترمز گیری را بر عهده دارند، بنابراین استفاده از ترمزهای دیسکی در چرخ های جلو منطقی تر است. البته در برخی از خودروها از ترمز دیسکی در عقب نیز استفاده می شود. ولی معمولا در چرخ های عقب خودروهای ارزان قیمت، ترمز کاسه ای بکار می رود.

مقاله پیشنهادی:   کمک فنر خودرو از صفر تا صد! انواع کمک فنر ماشین!!!

مقایسه ترمز های دیسکی و کاسه ای

سیستم ترمز کاسه ای سیستم ترمز دیسکی
ساختار کاسه ای شکل ساختاری دیسکی شکل
قیمت ارزان تر قیمت گران تر
قابل استفاده در کامیون ها، اتوبوس ها و قایق های موتوری قابل استفاده در خودروها و دوچرخه های مدرن
قدرت ترمز گیری کم قدرت ترمز گیری سریع و بالا
ناتوان در توزیع گرمای ایجاد شده بر اثر اصطکاک توزیع گرمای سریع و مناسب
عملکرد ضعیف در دمای بالا ترمز گیری عالی حتی در دمای بالا
استفاده از سیلندر هیدرولیکی برای ایجاد اصطکاک استفاده از کالیپر برای ایجاد اصطکاک
طراحی پیچیده طراحی ساده
مشکل هواگیری هواگیری ساده تر نسبت به ترمز کاسه ای
20 تا 30 درصد سنگین تر از ترمز دیسکی سبک وزن
عدم استفاده از روغن ترمز و در نتیجه عدم نیاز به بررسی آن استفاده از روغن ترمز و نیاز به مراقبت و نگهداری منظم
تعویض دشوار کفشک های ترمز تعویض آسان لنت های ترمز
سایش ناهموار بر اثر نیروی اصطکاک سایش یکسان بر اثر اصطکاک بین لنت و دیسک
هزینه تعمیرات کمتر نسبت به ترمز دیسکی هزینه تعمیرات بیشتر نسبت به ترمز کاسه ای
اشتراک گذاری