رادیاتور آب خودرو و انواع آن!

در
دسته بندی ها: بررسی تخصصی قطعات, تعمیر و نگهداری خودرو, دانستنی های خودرو

رادیاتور خودرو یکی از مهمترین قطعات خودرو شما به شمار می رود، چرا که در خنک نگه داشتن موتور و عملکرد بهینه خودرو نقش مهمی ایفا می کند. برای اینکه بتوانید از رادیاتور به خوبی مراقبت کند، باید یک سری نکات را در رابطه با آن بدانید. اصلی ترین وظیفه رادیاتور، خنک نگهداشتن موتور خودرو حین کار کردن حتی در شرایط آب و هوایی گرم می باشد. وسیله نقلیه بدون رادیاتور به سرعت داغ می کند و منجر به آسیب موتور و اجزای آن خواهد شد. با فروشگاه لوازم خودرو چینی سلیم سنتر همراه شوید تا همه چیز درباره رادیاتور خودرو و آن را بدانید!

رادیاتور خودرو چگونه کار می کند؟

سیستم خنک کننده موتور در نزدیکی رادیاتور آب ماشین قرار دارد. موتور ماشین در طول فرایند احتراق، گرمای زیادی تولید می کند. بنابراین نیاز دارد که به سرعت خنک شود. در غیر این صورت، پیستون های داخل موتور از کار خواهند افتاد و واشرهای سرسیلندر می سوزند. موتور به طرق مختلف سعی در خنک نگه داشتن خود می کند. سیستم اگزوز، گرما را از طریق لوله ها از محفظه موتور به بیرون هدایت می کند و روغن موتور باعث کاهش اصطکاک و گرما می شود. زمانی که این دو بخش قادر به خنک کردن موتور ماشین نباشند، ترموستات منجر به آزاد شدن مایع خنک کننده رادیاتور می شود. این مایع در اطراف موتور به گردش در می آید و گرما را جذب می کند و دوباره به رادیاتور باز می گردد.


رادیاتور آب خودرو و انواع آن!

دلایل خرابی رادیاتور آب خودرو چیست؟

رادیاتور، واترپمپ و ترموستات از اجزای تشکیل دهنده سیستم خنک کننده خودرو شما می باشد. هر مشکلی در این سیستم میتواند منجر به داغ کردن خودرو و خرابی موتور شود. رادیاتور با خنک کردن مایعی که در اطراف موتور جاری می باشد، از داغ کردن موتور جلوگیری می کند. اگر از رادیاتور دود بلند شود، نشان دهنده خرابی این قطعه می باشد و دیگر نمیتواند به خنک کردن موتور کمک کند. خرابی رادیاتور با دلایلی همراه است که ما در اینجا برخی از آنها را شرح می دهیم:

1. نشتی مایع خنک کننده

دلیل اصلی نشتی رادیاتور خودرو، خرابی یا پارگی شیلنگ های رادیاتور می باشد. البته این نشتی میتواند به دلیل ترک خوردن بدنه رادیاتور هم ایجاد شود که خسارت سنگینی به شما وارد خواهد کرد. مایع خنک کننده دائما از رادیاتور به سمت موتور داغ خودرو در حال رفت و برگشت است و فشار زیادی در رادیات آب بوجود می آورد. این فشار در نهایت باعث ایجاد نشتی در شیلنگ ها می شود. اگر مایع سبز رنگی در زیر خودرو مشاهده کردید و یا بوی شیرین در خودرو به مشام شما رسید، نشانه نشتی رادیاتور می باشد.

2. زنگ زدگی رادیاتور

ترکیب هوا، فلز و مایع  باعث زنگ زدگی و رسوب در رادیاتور می شود. این رسوبات داخل رادیاتور میتواند خطر جدی برای ماشین شما باشد. چرا که باعث خوردگی بدنه رادیاتور، نشتی و خرابی آن خواهد شد. بنابراین اگر خودرو داغ کند و یا اگر رنگ مایع خنک کننده خودرو متمایل به قهوه ای باشد، ، احتمال وجود زنگار و رسوب در رادیات را بدهید. معمولا این اتفاق در مناطقی با آب و هوای سرد رخ می دهد.

3. تجمع رسوبات داخل رادیاتور

دیگر مشکل رادیاتور خودرو، تجمع رسوبات و ایجاد یک سد در راه مایع خنک کننده می باشد. در صورتی که خودرو شما زیاد داغ می کند، و سایر علائم را مشاهده نمی کنید، باید به بررسی داخل رادیاتور بپردازید.

4.خرابی واتر پمپ یا ترموستات

رادیاتور بخشی از سیستم خنک کننده می باشد و برای عملکرد بهینه آن، سایر قطعات نیز باید به درستی کار کنند. اگر ترموستات خراب شود، سیستم نمیتواند زمان صحیح جاری ساختن مایع خنک کننده را به سمت رادیاتور تشخیص دهد. اگر واتر پمپ خراب شود، سیستم فشار کافی برای به جریان انداختن کولنت (مایع خنک کننده) را ندارد. بنابراین خرابی واترپمپ یا ترموستات نیز یکی از دلایل خرابی رادیاتور ماشین شما به شمار می رود.


اجزای تشکیل دهنده رادیاتور خودرو کدامند؟

  • هسته: هسته یکی از بزرگترین بخش های رادیاتور می باشد. این قطعه شامل یک بلوک فلزی بزرگ با باله های فلزی کوچک است تا گرما را به هوای اطراف رادیاتور منتقل کند. در واقع این گرما از جلو پنجره خودرو به بیرون خارج می شود. انواع رادیاتور تک هسته ای، دو هسته و سه هسته ای وجود دارد.
  • درپوش رادیاتور: سیستم خنک کننده خودرو به طور پیوسته تحت فشار قرار دارد. این درپوش هم مانع خروج مایع خنک کننده می شود و هم مایع را تحت فشار قرار می دهد. در واقع این درب رادیاتور فشار مایع رادیاتور که معادل 20PSI+ می باشد، را کنترل می کند. در نتیجه از انفجار جلوگیری می کند. هرگز نباید زمانی که خودرو داغ کرده، درپوش را باز کنید.
  • شیلنگ رادیاتور: رادیاتور دارای یک جفت شیلنگ لاستیکی می باشد که به جریان مایع خنک کننده بین رادیاتور و موتور کمک می کنند. این شیلنگ ها با گیره های فلزی در جای خود ثابت نگه داشته می شوند. شیلنگ بالایی رادیاتور، مایع خنک کننده را به رادیاتور می برد و شیلنگ پایینی آن را به موتور باز می گرداند.
  • مخازن رادیاتور: مخازن رادیاتور به انتقال مایع خنک کننده از قسمت های داغ به رادیاتور کمک می کنند.
  • خنک کننده گیربکس: خودرو شما از همان مایع خنک کننده گیربکس برای خنک کردن موتور استفاده می کند. روغن گیربکس از طریق یک سری لوله های فولادی در اطراف موتور به گردش در می اید. مایع خنک کننده در اطراف آن، باعث جذب گرما می شود. این مایع داخل رادیاتور خنک می شود. گاهی در برخی خودروها برای خنک کردن گیربکس اتومات از یک رادیاتور جداگانه استفاده می شود. ولی معمولا در اغلب خودروها، برای خنک کردن موتور و جعبه دنده تنها یک رادیاتور بکار می رود.

انواع رادیاتور ماشین کدامند؟

رادیاتور آب خودرو از مواد مختلفی میتواند ساخته شود. هر یک از انواع آن مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارد. میتوان از متداول ترین انواع آن به مسی یا برنجی، آلومنیومی، و پلاستیکی اشاره کرد:

  • رادیاتور مسی و برنجی: رادیاتورهای قدیمی معمولا از جنس مس و برنج بودند. شاید به این دلیل که مس، دومین فلز مناسب برای انتقال گرما می باشد. چرا از بهترین هادی گرما استفاده نشود؟ چرا که یک رادیاتور کاملا مسی یا نقره میتواند بسیار گران تمام شود. در واقع فرم دادن به مس به صورت مخزن رادیاتور دشوار می باشد. از این رو معمولا بیشتر از برنج استفاده می شد. رادیاتورهای برنجی نیز خنک کننده های خوب ولی سنگینی بودند. از طرفی مستعد خوردگی و زنگ زدگی بودند.
  • رادیاتور آلومنیومی: بسیاری از خودروسازان در سال های اخیر به رادیاتورهای آلومنیومی روی آوردند. اگرچه آلومینیوم به اندازه مس قادر به انتقال گرما نبود. ولی از آنجایی که این رادیاتورها نسبت به برنج و مس سبک تر بودند، باعث کاهش مصرف سوخت خودرو می شدند. آلومینیوم بعد از مس، نقره و طلا، چهارمین فلز رسانا می باشد. از این رو، رادیاتورهای آلومینیومی در بین خودرو سازان به محبوبیت زیادی دست یافت.
  • رادیاتورهای پلاستیکی: مخزن این نوع رادیاتور معمولا از پلاستیک فشرده ساخته می شود ولی باله ها و لوله ها همچنان از جنس مس، آلومینیوم یا برنج می باشد. پلاستیک بسیار سبک است و دچار خوردگی نمی شود، ولی در انتقال گرما ضعیف عمل می کند. متاسفانه این نوع رادیاتور پلاستیکی خیلی زود دچار نشتی می شود. گرمای بیش از حد میتواند باعث ذوب و تغییر شکل مخزن رادیاتور شود.

وظیفه آب رادیاتور چیست؟

رادیاتور آب خودرو و انواع آن!

اب رادیاتور یا همان مایع خنک کننده اتومبیل، نقش حیاتی در عملکرد این قطعه ایفا می کند. این ماده ترکیبی از ضد یخ و آب است که در اطراف موتور به سمت رادیاتور پمپ می شود. این ماده از یخ زدن در زمستان و یا داغ کردن بیش از حد موتور خودرو در تابستان جلوگیری می کند. هرگز نباید اجازه دهید که سطح مایع خنک کننده رادیاتور کم شود. چرا که باعث جوش آوردن خودرو خواهد شد.


رادیاتور آب خودرو و انواع آن!

هنگام جوش آوردن ماشین چه کنیم؟

با افزایش عمر وسیله نقلیه، ممکن است سیستم خنک کننده آن از کار بیفتد. هرگاه حس کردید که خودرو شما بیش از حد داغ کرده است، کولر خودرو را خاموش کنید و پنجره ها را باز کنید. اگر همچنان دمای موتور رو به افزایش بود، ماشین را خاموش کنید و کاپوت را بالا بزنید تا خنک شود. پس از خنک شدن موتور، سریعا به یک مکانیک حرفه ای مراجعه کنید و برای تعمیر رادیاتور خودرو اقدام کنید.

تعویض رادیاتور و یا سایر اجزای سیستم خنک کننده خودرو میتواند برای شما گران تمام شود. ولی ارزشش را دارد! در واقع هزینه یک موتور جدید بیشتر از اینها شما را به خرج می اندازد.