رینگ پیستون چیست و چگونه کار می کند؟

در
دسته بندی ها: بررسی تخصصی قطعات

رینگ پیستون یکی دیگر از قطعات موتوری خودرو می باشد. موتور خودرو برای رد و بدل ساختن هوا از پیستون ها و سوپاپ ها استفاده می کند. پیستون های موتور وسیله نقلیه باید داخل هر سیلندر عایق بندی شوند تا فرایند احتراق کارامد باشد. از آنجایی که پیستون ها در طول عمر موتور، میلیون ها بار بالا و پایین می روند، عایق بندی پیستون ها از اهمیت زیادی برخوردار است. این عایق بندی با یک سری رینگ یا حلقه انجام می شود که در اطراف پیستون قرار می گیرد. وقتی این رینگ پیستون ها فرسوده شوند، بازده موتور کاهش پیدا می کند. بنابراین باید در اسرع وقت برای تعویض این قطعات اقدام کنید. با فروشگاه لوازم یدکی خودرو سلیم سنتر همراه شوید تا عملکرد رینگ پیستون را برای شما شرح دهیم.

مدت زمان تخمینی مطالعه: 8 دقیقه

رینگ پیستون چیست؟

رینگ پیستون بین سیلندر و پیستون قرار دارد و یکی از مهمترین قطعات خودرو به شمار می رود. این قطعه باعث بهبود عملکرد موتور وسیله نقلیه می شود. موتور احتراق داخلی خودرو دارای رینگ هایی می باشد که اطراف پیستون را احاطه کرده اند. این رینگ ها مصرف روغن موتور و فشار روغن را تنظیم می کنند.

رینگ پیستون خودرو

رینگ پیستون از فلز ساخته شده است. معمولا در موتور خودرو از رینگ پیستون چدنی استفاده می شود، در حالی که موتورهای پرقدرت از رینگ های با جنس چدن نشکن کرومی استفاده می کنند. رینگ های چدن نشکن از نظر اقتصادی و عملکرد برای موتورهای با کارایی بالا بسیار مناسب هستند. در موتورهای مدرن از رینگ های باریک تری استفاده می شود، چرا که فرایند تولید بهتری دارد. هرچه حلقه یا رینگ پیستون باریک تر باشد، شکننده تر خواهد بود. بنابراین به یک ماده قوی تر نیاز دارد. رینگ های فولادی 20 درصد قوی تر از رینگ های چدن نشکن می باشند و گزینه عالی برای ساخت رینگ های باریک هستند.

انواع رینگ پیستون چگونه کار می کنند؟

رینگ های پیستون انواع مختلفی دارند که وظایف مختلفی را انجام می دهند. در واقع سه نوع رینگ تراکم بالایی، رینگ تراکم پایینی یا وایپر و رینگ روغنی در هر پیستون وجود دارد:

رینگ تراکم پیستون

بالاترین شیار پیستون دارای یک رینگ تراکم پیستون است که وظیفه اصلی آن عایق بندی و جلوگیری از هر گونه نشتی در داخل محفظه احتراق در طی فرایند احتراق می باشد. وقتی مخلوط سوخت-هوا مشتعل می شود، فشار گازهای احتراق به سر پیستون وارد می شود و پیستون را به سمت میل لنگ فشار می دهد. گاز تحت فشار از طریق شکاف بین دیواره سیلندر و پیستون عبور کرده و به داخل شیار رینگ پیستون راه پیدا می کند.

در طول فرایند احتراق، نیروی گازهای تحت فشار، رینگ پیستون را به دیواره سیلندر فشار می دهد. در نتیجه رینگ یک عایق بندی بی عیب و نقص ایجاد می کند. این فشار وارد شده بر رینگ خودرو متناسب با فشار گاز احتراق می باشد.

رینگ وایپر پیستون (رینگ تمیز کننده)

مجموعه بعدی رینگ ها در پیستون که زیر رینگ تراکم و بالای رینگ روغنی واقع می شوند، رینگ وایپر یا پاک کننده پیستون نامیده می شود. آنها ساختاری مخروطی دارند و برای عایق بندی بیشتر محفظه احتراق استفاده می شوند. این رینگ پاک کننده برای پاک کردن روغن اضافی از دیواره استفاده می شود. اگر گاز احتراق بتواند از رینگ تراکم عبور کند، این گازها با رینگ های وایپر به دام می افتند.

رینگ روغنی پیستون

و در آخر، مجموعه رینگ های روغنی که در شیار انتهایی پیستون و نزدیک به محل اتصال میل لنگ قرار دارند. وظیفه رینگ روغنی پیستون، به دام انداختن روغن اضافی از دیواره سیلندر هنگام حرکت پیستون می باشد. روغن پاک شده توسط رینگ ها به مخزن روغن باز می گردد. این رینگ های روغنی با یک فنر نصب شده در پشت موتور 4 زمانه همراه هستند. در نتیجه بقایای روغن را به طور کامل پاک می کند.

رینگ پیستون خودرو

علائم خرابی رینگ پیستون

اولین نشانه فرسودگی رینگ پیستون، عبور گازهای حاصل از احتراق از فضای بین رینگ و دیواره سیلندر می باشد. این مشکل معمولا از لوله اگزوز خود را نشان می دهد. خروج دود آبی از اگزوز خودرو نشان دهنده ی سوختن روغن در موتور می باشد. احتمالا متوجه خواهید شد که میزان روغن موتور زودتر از همیشه کاهش می یابد. این دود حاصل از سوختن روغن ابتدا هنگام استارت زدن موتور دیده می شود. به محض گرم شدن موتور، پیستون ها و رینگ ها منبسط می شوند، دیواره ها را عایق بندی می کنند، و میزان روغنی که از رینگ ها عبور می کند را کاهش می دهد. در نهایت، خرابی رینگ پیستون به حدی می رسد که عبور گازهای احتراق از آن دائمی می شود. در این شرایط خودرو به طور پیوسته دود می دهد!

مشکل دیگری که عبور گاز احتراق از رینگ بوجود می آورد، ورود این گازها به محل اتصال میل لنگ می باشد. در نتیجه محصول سوخت و احتراق به روغن راه پیدا می کند. با نفوذ این مواد شیمیایی به روغن، روغن ویسکوزیته، توانایی خنک کردن و روغنکاری موتور را از دست می دهد. باید برای تمیز نگه داشتن موتور و جلوگیری از این اتفاق، به طور منظم برای تعویض روغن موتور اقدام کنید.

در نتیجه این ساییدگی و فرسودگی به حدی مشکل ساز می شود که موتور انرژی زیادی را از دست می دهد. در واقع میزان زیادی از گازهای احتراق به محل اتصال میل لنگ می روند و روغن زیادی هم به محفظه احتراق راه پیدا می کند. این مسئله منجر به خرابی شمع ها و عملکرد ضعیف موتور می شود.

نحوه افزایش طول عمر رینگ پیستون

رینگ پیستون در معرض گازهای بد، هوا و سوخت کثیف و روغن آلوده قرار می گیرد که منجر به کاهش طول عمر این قطعات می شود. نگهداری صحیح از انواع فیلترهای خودرو و تعویض روغن منظم میتواند دوام رینگ پیستون ها را تا حد زیادی افزایش دهد. هنگامی که رینگ ها شروع به فرسودگی می کنند، توانایی آنها برای عایق بندی گاز احتراق کاهش می یابد.

مایعات شیمیایی خوبی برای تعمیر رینگ های خراب وجود دارد. این محصولات با یک لایه غلیظی از روغن روی رینگ ها را می پوشاند که به آن کمک می کند تا برای مدت کوتاهی دیواره موتور را عایق بندی کند. البته این یک راه حال دائمی نیست و باید در اولین فرصت به مکانیک حرفه ای مراجعه کنید.

انواع رینگ پیستون چگونه کار می کنند؟

رینگ های پیستون انواع مختلفی دارند که وظایف مختلفی را انجام می دهند. در واقع سه نوع رینگ تراکم بالایی، رینگ تراکم پایینی یا وایپر و رینگ روغنی در هر پیستون وجود دارد:
رینگ تراکم پیستون
بالاترین شیار پیستون دارای یک رینگ تراکم پیستون است که وظیفه اصلی آن عایق بندی و جلوگیری از هر گونه نشتی در داخل محفظه احتراق در طی فرایند احتراق می باشد. وقتی مخلوط سوخت-هوا مشتعل می شود، فشار گازهای احتراق به سر پیستون وارد می شود و پیستون را به سمت میل لنگ فشار می دهد. گاز تحت فشار از طریق شکاف بین دیواره سیلندر و پیستون عبور کرده و به داخل شیار رینگ پیستون راه پیدا می کند.
در طول فرایند احتراق، نیروی گازهای تحت فشار، رینگ پیستون را به دیواره سیلندر فشار می دهد. در نتیجه رینگ یک عایق بندی بی عیب و نقص ایجاد می کند. این فشار وارد شده بر رینگ خودرو متناسب با فشار گاز احتراق می باشد.
رینگ وایپر پیستون (رینگ تمیز کننده)
مجموعه بعدی رینگ ها در پیستون که زیر رینگ تراکم و بالای رینگ روغنی واقع می شوند، رینگ وایپر یا پاک کننده پیستون نامیده می شود. آنها ساختاری مخروطی دارند و برای عایق بندی بیشتر محفظه احتراق استفاده می شوند. این رینگ پاک کننده برای پاک کردن روغن اضافی از دیواره استفاده می شود. اگر گاز احتراق بتواند از رینگ تراکم عبور کند، این گازها با رینگ های وایپر به دام می افتند.
رینگ روغنی پیستون
و در آخر، مجموعه رینگ های روغنی که در شیار انتهایی پیستون و نزدیک به محل اتصال میل لنگ قرار دارند. وظیفه رینگ روغنی پیستون، به دام انداختن روغن اضافی از دیواره سیلندر هنگام حرکت پیستون می باشد. روغن پاک شده توسط رینگ ها به مخزن روغن باز می گردد. این رینگ های روغنی با یک فنر نصب شده در پشت موتور 4 زمانه همراه هستند. در نتیجه بقایای روغن را به طور کامل پاک می کند.

علائم خرابی رینگ پیستون

اولین نشانه فرسودگی رینگ پیستون، عبور گازهای حاصل از احتراق از فضای بین رینگ و دیواره سیلندر می باشد. این مشکل معمولا از لوله اگزوز خود را نشان می دهد. خروج دود آبی از اگزوز خودرو نشان دهنده ی سوختن روغن در موتور می باشد. احتمالا متوجه خواهید شد که میزان روغن موتور زودتر از همیشه کاهش می یابد. این دود حاصل از سوختن روغن ابتدا هنگام استارت زدن موتور دیده می شود. به محض گرم شدن موتور، پیستون ها و رینگ ها منبسط می شوند، دیواره ها را عایق بندی می کنند، و میزان روغنی که از رینگ ها عبور می کند را کاهش می دهد. در نهایت، خرابی رینگ پیستون به حدی می رسد که عبور گازهای احتراق از آن دائمی می شود. در این شرایط خودرو به طور پیوسته دود می دهد!
مشکل دیگری که عبور گاز احتراق از رینگ بوجود می آورد، ورود این گازها به محل اتصال میل لنگ می باشد. در نتیجه محصول سوخت و احتراق به روغن راه پیدا می کند. با نفوذ این مواد شیمیایی به روغن، روغن ویسکوزیته، توانایی خنک کردن و روغنکاری موتور را از دست می دهد. باید برای تمیز نگه داشتن موتور و جلوگیری از این اتفاق، به طور منظم برای تعویض روغن موتور اقدام کنید.
در نتیجه این ساییدگی و فرسودگی به حدی مشکل ساز می شود که موتور انرژی زیادی را از دست می دهد. در واقع میزان زیادی از گازهای احتراق به محل اتصال میل لنگ می روند و روغن زیادی هم به محفظه احتراق راه پیدا می کند. این مسئله منجر به خرابی شمع ها و عملکرد ضعیف موتور می شود.

رینگ پیستون چیست؟

رینگ پیستون بین سیلندر و پیستون قرار دارد و یکی از مهمترین قطعات خودرو به شمار می رود. این قطعه باعث بهبود عملکرد موتور وسیله نقلیه می شود. موتور احتراق داخلی خودرو دارای رینگ هایی می باشد که اطراف پیستون را احاطه کرده اند. این رینگ ها مصرف روغن موتور و فشار روغن را تنظیم می کنند.