سوئیچ چرخشی فرمان یا رابط چرخشی غربیلک چیست؟

در
دسته بندی ها: بررسی تخصصی قطعات

آیا تابحال به این فکر کرده اید که هنگام چرخاندن فرمان خودرو در جهت های مختلف، اجزای الکترونیکی داخل آن چگونه با یکدیگر ارتباط خود را حفظ می کنند؟ اگر سیم های معمولی با کنترل فرمان ارتباط داشتند، ممکن بود روزانه در هم بپیچند و خراب شوند. به همین دلیل، برای جلوگیری از این اتفاق از سوئیچ چرخشی فرمان استفاده می شود.

مدت زمان تخمینی مطالعه: 5 دقیقه

فنر ساعتی یا همان رابط چرخشی معمولا روی ستون فرمان واقع شده است. در صورتی که خودرو شما به ایربگ، بوق و کنترل های روی فرمان مجهز نباشد، پس رابط چرخشی هم ندارد. بنابراین تمامی وسایل نقلیه به این دستگاه مجهز می باشند. از آنجایی که ایربگ موجود در جعبه فرمان به یک فنر چرخشی وابسته است، این قطعه باید همیشه در شرایط خوبی قرار داشته باشد. با فروشگاه لوازم یدکی خودرو سلیم سنتر همراه باشید تا بدانید سوئیچ چرخشی فرمان یا رابط چرخشی فرمان چیست؟


سوئیچ چرخشی فرمان چیست؟

سوئیچ چرخشی کویلی از سیم های مسطح داخل جعبه فرمان می باشد. این رابط دارای دو بخش ثابت و متحرک می باشد. بخش متحرک آن همزمان با فرمان می چرخد و بخش ثابت آن روی تلسکوپی فرمان واقع می شود. میتوان گفت یک بخش از مجموعه بیرونی به سمت فرمان می رود و قسمت دیگر به ستون فرمان متصل می شود.

سوئیچ چرخشی فرمان چیست؟

این قطعه به کابل مارپیچ، فر ساعتی ایربگ، سوئیچ چرخشی فرمان، جعبه ساعتی و یا رابط چرخشی نیز معروف است. در واقع این فنر ساعتی اصلا فنر نیست! ولی نام خود را از نوار های پیچ خورده داخل محفظه گرفته است. این سیم پیچ شبیه یک فنر پیچشی مارپیچ می باشد ولی انرژی ذخیره شده خود را مانند یک فنر واقعی فشرده و آزاد نمی سازد.


رابط چرخشی فرمان چگونه کار می کند؟

رابط چرخشی غربیلک چگونه کار می کند؟

هنگامی که فرمان ماشین را می چرخانید، سیم پیچ داخل فنر ساعتی باز و بسته می شوند و اتصال الکتریکی کنترل فرمان و ایربگ را حفظ می کنند. مهم نیست که تا چه حد و در چه جهتی فرمان را بچرخانید. همیشه اتصال بین ماژول ایربگ و خود ایربگ، رادیو و سوئیچ های فرمان، سوئیچ بوق و خود بوق ماشین و غیره برقرار می ماند. شاید تصور می کنید که وظیفه سوئیچ چرخشی، برگرداندن فرمان به حالت خنثی می باشد. ولی اینطور نیست! اینکه بعد از رها کردن رل فرمان، به موقعیت مرکزی خود باز می گردد به خاطر زاویه کستر می باشد نه فنر ساعتی!

اغلب خودروها دارای زاویه کستر مثبت می باشند. زمانی که چرخ های جلویی می چرخد، یک زاویه کستر مثبت به تایرهای جلویی نیرو وارد می کند. در نتیجه باعث می شود که آنها بخواهند به موقعیت اولیه خود باز گردند. از آنجایی که فرمان خودرو به طور مستقیم به لاستیک ها متصل شده است، تحت تاثیر نیروی گریز از مرکز قرار می گیرد.


نشانه های خرابی سوئیچ چرخشی کدامند؟

نشانه های خرابی سوئیچ چرخشی کدامند؟

تشخیص خرابی فنر ساعتی با علم بر یک سری علائم به سادگی امکان پذیر است. گاهی چندین علامت همزمان بروز می کند. به طور مثال دکمه های کنترلی فرمان از کار می افتد و چراغ هشدار ایربگ روشن می شود. گاهی تمامی قسمت ها با چرخاندن فرمان به یک سمت از کار می افتند ولی در سمت دیگر کار می کنند. در برخی موارد ممکن است شاهد چشمک زدن چراغ هشدار روی داشبورد باشید.

ممکن است اتصالات داخل سیم پیچ قطع شود و صدای سایش و یا خراشیدن از داخل فرمان به گوش برسد. حتی ممکن است بخشی از کابل در لابلای قاب رابط چرخشی غربیلک گیر کند و در نتیجه فرمان به سختی بچرخد. در صورت مشاهده هر یک از این علائم باید در اولین فرصت نزد مکانیک بروید و برای تعمیر آن اقدام کنید. در غیر این صورت ممکن است سیستم کروز کنترل، بوق خودرو و مهمتر از همه، ایربگ، از کار بیفتند و شما را به دردسر بیاندازند.


آیا میتوان از یک فنر ساعتی مجددا استفاده کرد؟

آیا میتوان از یک فنر ساعتی مجددا استفاده کرد؟

هرچند گاهی میتوان سوئیچ چرخشی فرمان را تعمیر کرد، ولی بهتر است به طور کلی تعویض شود. این قطعه ارزان قیمت می باشد و عملکرد صحیح آن ضروری ست. چرا که بر عملکرد بوق خودرو، کیسه هوای راننده، سیستم کروز کنترل، کنترل کشش و پایداری تاثیر می گذارد.

در اغلب موارد میتوان مجددا از فنر ساعتی تعمیر شده استفاده کرد. رابط را زمانی باز کنید که فرمان خودرو در حالت خنثی قرار دارد و آن را هنگام برداشتن نچرخانید. برای نصب مجدد، دوباره آن را در همان حالت خنثی قرار دهید و محکم کنید. اگر یک یا دو دور آن را بچرخانید و دوباره نصب کنید، کارایی خود را از دست می دهد. در نتیجه ممکن است سیم های داخلی کشیده یا پاره شوند و رابط چرخشی غربیلک آسیب ببیند. در ضمن، اگر ایربگ ها باز شده اند، باید سوئیچ پیچشی را به طور کلی تعویض کنید.

سوئیچ چرخشی فرمان چیست؟

سوئیچ چرخشی کویلی از سیم های مسطح داخل جعبه فرمان می باشد. این رابط دارای دو بخش ثابت و متحرک می باشد. بخش متحرک آن همزمان با فرمان می چرخد و بخش ثابت آن روی تلسکوپی فرمان واقع می شود. میتوان گفت یک بخش از مجموعه بیرونی به سمت فرمان می رود و قسمت دیگر به ستون فرمان متصل می شود.

رابط چرخشی غربیلک چگونه کار می کند؟

هنگامی که فرمان ماشین را می چرخانید، سیم پیچ داخل فنر ساعتی باز و بسته می شوند و اتصال الکتریکی کنترل فرمان و ایربگ را حفظ می کنند. مهم نیست که تا چه حد و در چه جهتی فرمان را بچرخانید. همیشه اتصال بین ماژول ایربگ و خود ایربگ، رادیو و سوئیچ های فرمان، سوئیچ بوق و خود بوق ماشین و غیره برقرار می ماند. شاید تصور می کنید که وظیفه سوئیچ چرخشی، برگرداندن فرمان به حالت خنثی می باشد. ولی اینطور نیست! اینکه بعد از رها کردن رل فرمان، به موقعیت مرکزی خود باز می گردد به خاطر زاویه کستر می باشد نه فنر ساعتی!

نشانه های خرابی سوئیچ چرخشی کدامند؟

تشخیص خرابی فنر ساعتی با علم بر یک سری علائم به سادگی امکان پذیر است. گاهی چندین علامت همزمان بروز می کند. به طور مثال دکمه های کنترلی فرمان از کار می افتد و چراغ هشدار ایربگ روشن می شود. گاهی تمامی قسمت ها با چرخاندن فرمان به یک سمت از کار می افتند ولی در سمت دیگر کار می کنند. در برخی موارد ممکن است شاهد چشمک زدن چراغ هشدار روی داشبورد باشید.