نکات مهم درباره مایع خنک کننده خودرو!

در
دسته بندی ها: بررسی تخصصی قطعات, تعمیر و نگهداری خودرو

هرچند کولنت (مایع خنک کننده) برای موتور خودرو بسیار حیاتی می باشد، ولی گاهی ممکن است از آن غافل شوید. شاید به این خاطر که مایع خنک کننده بر خلاف روغن موتور، زیاد نیاز به تعویض ندارد. با این وجود، بهتر است درباره این مایع رادیاتور و زمان تعویض آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. پس با فروشگاه لوازم یدکی خودروهای چینی سلیم سنتر همراه شوید تا نکات مهم درباره مایع خنک کننده خودرو را بدانید!

چگونه به بررسی مایع خنک کننده خودرو بپردازیم؟

بررسی سطح مایع خنک کننده از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که میتواند از مشکلاتی نظیر داغ کردن موتور و خرابی خودرو جلوگیری می کند. خوشبختانه بررسی آن کار دشواری نیست و میتوانید در منزل انجام دهید. قبل از این که به بررسی سیستم خنک کننده خودرو بپردازید، باید مطمئن شوید که موتور خنک شده باشد. بنابراین در رادیاتور را حدود چند ساعت بعد از خاموش کردن ماشین باز کنید. در غیر این صورت ممکن است مایع خنک کننده داغ به بیرون بپاشد و باعث سوختگی شود.

نکات مهم درباره مایع خنک کننده خودرو!

به منظور بررسی سطح ضد یخ یا مایع خنک کننده، کاپوت را بالا بزنید. سپس محل قرار گیری مخزن مایع خنک کننده موتور را پیدا کنید و سطح آن را بررسی کنید. به کمک علامت های روی مخزن مایع خنک کننده، میتوانید کم یا زیاد بودن سطح کولنت خودرو را چک کنید. سطح مایع خنک کننده باید بین این دو علامت باشد. اگر سطح آن کمتر از حد معمول بود، باید طبق دفترچه راهنمای خودرو، مخزن را با مایع خنک کننده مناسب مدل خودرو خود پر کنید.


نکات مهم درباره مایع خنک کننده خودرو!

مایع خنک کننده هر چند وقت یکبار تعویض شود؟

یکی از راه های مراقبت و نگهداری از موتور، تعویض مایع خنک کننده خودرو بر طبق برنامه معین می باشد. نباید زودتر یا دیرتر از موعد برای تعویض این مایع اقدام کنید. البته زمان تعویض ضدیخ یا مایع خنک کننده بر اساس مدل ماشین، سن و کارکرد آن متغیر است. معمولا در دفعات اول باید پس از طی هر 60000 مایل و بعد از آن پس از طی 30000 مایل، مایع خنک کننده را تعویض کنید. خودروهایی که کمتر نیاز به تعویض کولنت دارند، به محیط زیست آسیب کمتری می زنند. از این رو برخی خودروسازان سعی در تجهیز خودروهای خود با مایع خنک کننده با عمر طولانی دارند. در اینجا به بهترین زمان تعویض مایع رادیاتور خودرو اشاره می کنیم:

  • همانطور که قبلا گفتیم، مخزن رادیاتور با کلمات Low و High علامت گذاری شده است. بهتر است هر گاه که سطح مایع خنک کننده از علامت Low کمتر بود، برای تعویض آن دست به کار شوید.
  • گاهی به دلیل رسوب در رادیاتور، رنگ این مایع به قهوه ای متمایل می شود. بنابراین اگر تغییر رنگی در مایع رادیاتور مشاهده کردید، باید سریعا برای تعویض آن اقدام کنید.
  • هرگاه روی سطح مایع رادیات خودرو نشانی از ناخالصی و آلودگی دیده شد، ابتدا به شناسایی مشکل بپردازید. و سپس برای تعویض مایع خنک کننده اقدام کنید.
مقاله پیشنهادی:   مایع خنک کننده موتور خودرو و انواع آن!

تفاوت بین مایع خنک کننده و ضد یخ چیست؟

سرما میتواند تاثیر شدید و مخربی بر موتور خودرو بگذارد، به طوری که آن را از کار خواهد انداخت و خسارت های سنگینی به خودرو شما خواهد زد. رانندگان برای دور زدن این مشکل، از ضدیخ استفاده می کنند که برخی آن را مایع خنک کننده موتور اشتباه می گیرند. اگر فکر می کنید که مایع خنک کننده همان ضد یخ می باشد، حق هم با شماست هم نیست!!

آیا ضد یخ همان مایع خنک کننده است؟ نه! در واقع ضد یخ ترکیبی از اب و مایع خنک کننده می باشد که برای کاهش نقطه انجماد مایع خنک کننده ای که در اطراف موتور جریان دارد، استفاده می شود.. این ترکیب از یخ زدن مایع در آب و هوای سرد و افزایش دمای آن در تابستان جلوگیری می کند. همچنین باعث روان کار کردن اجزای داخلی موتور می شود.

ضدیخ و مایع خنک کننده هر دو باید با آب ترکیب شوند (و نه با یکدیگر) و سپس داخل موتور خودرو ریخته شوند. هیچ گاه آن را بدون رقیق ساختن استفاده نکنید. هیچ گاه ضد یخ ها را با یکدیگر و یا با مایع خنک کننده ترکیب کنید. چرا که یک ماده ژل مانند ایجاد می شود. که  میتواند عملکرد موتور خودرو را دچار اختلال سازد.


نکات مهم درباره مایع خنک کننده خودرو!

آیا میتوان به جای مایع خنک کننده در رادیاتور از آب استفاده کرد؟

گاهی برخی از رانندگان به جای استفاده از آب رادیاتور، از آب معمولی استفاده می کنند. ولی این ایده خوبی نیست. فقط در صورتی که به مایع خنک کننده دسترسی نداشته باشید، میتوانید به عنوان راه حل موقت از آب استفاده کنید. در اولین فرصت و رسیدن به مکانیک باید از مایع خنک کننده مخصوص خودرو خود استفاده کنید.

در واقع تفاوت زیادی بین آب و مایع خنک کننده وجود دارد. هرچند آب نیز به خنک نگهداشتن موتور خودرو کمک می کند، ولی وظایف مایع خنک کننده را انجام نمی دهد. آب خیلی زود و در دمایی کمتر از مایع خنک کننده به جوش می آید. اگر در فصل زمستان از آب معمولی استفاده کنید، احتمال ترک خوردن محفظه موتور وجود دارد. از طرف دیگر مایع خنک کننده به گونه ای طراحی شده که از خوردگی و زنگ زدگی اجزای داخلی موتور جلوگیری می کند. ولی آب این ویژگی را دارا نیست.

مقاله پیشنهادی:   رینگ پیستون چیست و چگونه کار می کند؟

به یاد داشته باشید گرمایی که توسط فرایند احتراق تولید می شود، خیلی سریع موتور را خراب می کند. آب به تنهایی برای خنک کردن سیستم کافی نیست و باعث می شود موتور خودرو خیلی زود داغ کند. در ضمن آب خیلی زود بخار می شود. این مسائل باعث وارد شدن خسارت های زیادی به خودرو شما خواهد شد.

اشتراک گذاری