4 نکته مهم در رابطه با مایع خنک کننده موتور و ضد یخ!

در
دسته بندی ها: تعمیر و نگهداری خودرو, دانستنی های خودرو

رعایت نکات مراقبت از خودرو یکی از مهم ترین وظایف یک راننده می باشد. نگهداری صحیح از وسیله نقلیه میتواند هزینه های شما را کاهش دهد و همچنین طول عمر خودرو را افزایش دهد. متاسفانه برخی فقط به رفتن نزد مکانیک و تعویض روغن بسنده می کنند. در واقع شما با رعایت چند نکته ساده در خانه، مثل تعویض مایع خنک کننده موتور خودرو یا ضد یخ و سایر سیالات، میتوانید عملکرد خودرو را بهبود ببخشید.

مدت زمان تخمینی مطالعه: 5 دقیقه

ماشین های مختلف نیاز به کولنت های مختلفی دارند ولی همه آنها نیاز به تعویض مایع خنک کننده در هر 30000 مایل دارند. انتخاب مایع مناسب به عوامل متعددی مثل سن و نوع وسیله نقلیه بستگی دارد. با فروشگاه لوازم یدکی خودرو سلیم سنتر همراه شوید تا بدانید مایع خنک کننده موتور چیست و چه ویژگی هایی دارد و نکات مهم در رابطه با ضد یخ و مایع خنک کننده را بیان کنیم.


مایع خنک کننده موتور چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

مایع خنک کننده موتور خودرو، گرمای موتور را جذب می کند و دوباره به رادیاتور باز می گردد. در زمستان نیز، هوای سرد باعث یخ زدن موتور و حتی ترک برداشتن آن می شود. مایع خنک کننده خودرو، هم از داغ کردن موتور و هم از یخ زدن آن جلوگیری می کند. این ماده خنک کننده یا همان ضد یخ در دمای زیر صفر یخ نمی زند. ضد یخ حاوی موادی ست که مانع زنگ زدن و خوردگی قطعات موتور می شود. ترکیبات اصلی آن شامل اتیلن، پروپلین گلیکول و آب می باشد.

رادیات خودرو از داغ کردن موتور ماشین جلوگیری می کند و مانع پرداخت هزینه های گزاف برای تعمیرات موتور می شود. این ماده از موتور در هوای بسیار گرم یا سرد محافظت می کند. دمای موتور ماشین هنگام کار کردن افزایش می یابد، به حدی که میتواند به قطعات خودرو آسیب بزند.

مایع خنک کننده خودرو چیست؟

رادیاتور خودرو دارای مخزنی می باشد که این مایع خنک کننده را در خود حفظ می کند. مایع رادیاتور موتور ماشین از این مخزن جریان پیدا می کند و در موتور به گردش در می اید. سیستم خنک کننده مثل یک حلقه ساده کار می کند. در واقع پمپ مایع را به سمت موتور می فرستد، از آنجا مایع به رادیاتور می رود و دوباره به پمپ باز می گردد. وقتی شما استارت ماشین را می زنید، موتور شروع به گرم شدن می کند و مایع از رادیاتور بیرون می آید. با افزایش دمای موتور، دریچه سیستم خنک کننده به این مایع اجازه حرکت می دهد.


بهترین مایع خنک کننده موتور و ضد یخ

بهترین مایع خنک کننده موتور برای خودرو چیست؟

انتخاب بهترین خنک کننده برای خودروی شما بستگی به مواردی مثل نوع، سن و محل ساخت آن دارد. با داشتن این اطلاعات میتوانید مایع رادیاتور مناسب خودروی خود را پیدا کنید. در صورتی که ماده اشتباه را خریداری کنید، میتواند منجر به خرابی موتور ماشین شود. برای اطمینان از انتخاب صحیح، موارد زیر را رعایت کنید:

بررسی رنگ مایع خنک کننده موتور ماشین

رنگ مایع خنک کننده با سازگاری آن با خودرو مرتبط است. برای مثال، کولنت IAT معمولا سبز و HOAT فیروزه ای رنگ است. اما به یاد داشته باشید که رنگ همیشه یک شاخص دقیق برای انتخاب خنک کننده مناسب نیست. برندهای مختلف برای انواع خودروها ساخته شده که رنگ های بسیار متنوعی دارد و این میتواند شما را گیج کند. از رنگ به عنوان راهنما استفاده کنید ولی همیشه لیبل بطری را چک کنید تا مطمئن شوید برای خودروی شما مناسب است.

مطالعه دفترچه راهنمای خودرو

دفترچه راهنمای خودروی شما، اطلاعات زیادی در اختیارتان قرار می دهد. در واقع با استفاده از آن میتوانید نوع خنک کننده مناسب ماشین خود را تهیه کنید.

استفاده از آب

هنگام تعویض آب رادیاتور اتومبیل، روی بطری آن را بخوانید تا مطمئن شوید برای استفاده نیازی به آب دارد یا خیر! برخی از این مایعات را میتوان به تنهایی داخل سیستم خنک کننده ریخت ولی برخی دیگر را باید به نسبت 50/50 با آب ترکیب کرد. سعی کنید در اندازه گیری ها دقیق باشید. ایجاد یک کولنت ضعیف یا قوی میتواند روی عملکرد موتور تاثیر منفی بگذارد.


آیا میتوان به جای مایع خنک کننده در رادیاتور از آب استفاده کرد؟

گاهی برخی از رانندگان به جای استفاده از آب رادیاتور، از آب معمولی استفاده می کنند. ولی این ایده خوبی نیست. فقط در صورتی که به مایع رادیاتور دسترسی نداشته باشید، میتوانید به عنوان راه حل موقت از آب استفاده کنید. در اولین فرصت و رسیدن به مکانیک باید از کولنت مخصوص خودرو خود استفاده کنید.

در واقع تفاوت زیادی بین آب و آب رادیاتور خودرو وجود دارد. هرچند آب نیز به خنک نگهداشتن موتور خودرو کمک می کند، ولی وظایف آب رادیاتور را انجام نمی دهد. آب خیلی زود و در دمایی کمتر از مایع خنک کننده به جوش می آید. اگر در فصل زمستان از آب معمولی استفاده کنید، احتمال ترک خوردن محفظه موتور وجود دارد. از طرف دیگر مایع خنک کننده به گونه ای طراحی شده که از خوردگی و زنگ زدگی اجزای داخلی موتور جلوگیری می کند. ولی آب این ویژگی را دارا نیست.

به یاد داشته باشید گرمایی که توسط فرایند احتراق تولید می شود، خیلی سریع موتور را خراب می کند. آب به تنهایی برای خنک کردن سیستم کافی نیست و باعث می شود موتور خودرو خیلی زود داغ کند. در ضمن آب خیلی زود بخار می شود. این مسائل باعث وارد شدن خسارت های زیادی به خودرو شما خواهد شد.


نکات مهم درباره مایع خنک کننده خودرو

هرچند کولنت (مایع خنک کننده) برای موتور خودرو بسیار حیاتی می باشد، ولی گاهی ممکن است از آن غافل شوید. شاید به این خاطر که مایع خنک کننده بر خلاف روغن موتور، زیاد نیاز به تعویض ندارد. با این وجود، بهتر است درباره این مایع رادیاتور و زمان تعویض آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. بنابراین در ادامه به مهمترین نکات درباره آن می پردازیم:

ضد یخ خودرو

چگونه به بررسی مایع خنک کننده خودرو بپردازیم؟

بررسی سطح مایع خنک کننده از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که میتواند از مشکلاتی نظیر داغ کردن موتور و خرابی خودرو جلوگیری می کند. خوشبختانه بررسی آن کار دشواری نیست و میتوانید در منزل انجام دهید. قبل از این که به بررسی سیستم خنک کننده خودرو بپردازید، باید مطمئن شوید که موتور خنک شده باشد. بنابراین در رادیاتور را حدود چند ساعت بعد از خاموش کردن ماشین باز کنید. در غیر این صورت ممکن است مایع خنک کننده داغ به بیرون بپاشد و باعث سوختگی شود.

به منظور بررسی سطح ضد یخ یا مایع خنک کننده، کاپوت را بالا بزنید. سپس محل قرار گیری مخزن مایع خنک کننده موتور را پیدا کنید و سطح آن را بررسی کنید. به کمک علامت های روی مخزن مایع خنک کننده، میتوانید کم یا زیاد بودن سطح کولنت خودرو را چک کنید. سطح مایع خنک کننده باید بین این دو علامت باشد. اگر سطح آن کمتر از حد معمول بود، باید طبق دفترچه راهنمای خودرو، مخزن را با مایع خنک کننده مناسب مدل خودرو خود پر کنید.


مایع خنک کننده هر چند وقت یکبار تعویض شود؟

یکی از راه های مراقبت و نگهداری از موتور، تعویض کولنت خودرو بر طبق برنامه معین می باشد. نباید زودتر یا دیرتر از موعد برای تعویض این مایع اقدام کنید. البته زمان تعویض ضدیخ یا کولنت بر اساس مدل ماشین، سن و کارکرد آن متغیر است. معمولا در دفعات اول باید پس از طی هر 60000 مایل و بعد از آن پس از طی 30000 مایل، آب رادیات را تعویض کنید. خودروهایی که کمتر نیاز به تعویض کولنت دارند، به محیط زیست آسیب کمتری می زنند. از این رو برخی خودروسازان سعی در تجهیز خودروهای خود با کولنت با عمر طولانی دارند. در اینجا به بهترین زمان تعویض مایع رادیاتور خودرو اشاره می کنیم:

همانطور که قبلا گفتیم، مخزن رادیاتور با کلمات Low و High علامت گذاری شده است. بهتر است هر گاه که سطح مایع رادیات از علامت Low کمتر بود، برای تعویض آن دست به کار شوید. گاهی به دلیل رسوب در رادیاتور، رنگ این مایع به قهوه ای متمایل می شود. بنابراین اگر تغییر رنگی در مایع رادیاتور مشاهده کردید، باید سریعا برای تعویض آن اقدام کنید.هرگاه روی سطح اب رادیات خودرو نشانی از ناخالصی و آلودگی دیده شد، ابتدا به شناسایی مشکل بپردازید. و سپس برای تعویض آب رادیاتور اقدام کنید.


تفاوت مایع خنک کننده و ضدیخ موتور خودرو

تفاوت بین مایع خنک کننده و ضد یخ چیست؟

سرما میتواند تاثیر شدید و مخربی بر موتور خودرو بگذارد، به طوری که آن را از کار خواهد انداخت و خسارت های سنگینی به خودرو شما خواهد زد. رانندگان برای دور زدن این مشکل، از ضدیخ استفاده می کنند که برخی آن را مایع خنک کننده موتور اشتباه می گیرند. اگر فکر می کنید که مایع خنک کننده همان ضد یخ می باشد، حق هم با شماست هم نیست!

آیا ضد یخ همان مایع خنک کننده است؟ نه! در واقع ضد یخ ترکیبی از اب و کولنت می باشد که برای کاهش نقطه انجماد کولنتی که در اطراف موتور جریان دارد، استفاده می شود.. این ترکیب از یخ زدن مایع در آب و هوای سرد و افزایش دمای آن در تابستان جلوگیری می کند. همچنین باعث روان کار کردن اجزای داخلی موتور می شود.

ضدیخ و خنک کننده هر دو باید با آب ترکیب شوند (و نه با یکدیگر) و سپس داخل موتور خودرو ریخته شوند. هیچ گاه آن را بدون رقیق ساختن استفاده نکنید. هیچ گاه ضد یخ ها را با یکدیگر و یا با مایع خنک کننده ترکیب کنید. چرا که یک ماده ژل مانند ایجاد می شود. که میتواند عملکرد موتور خودرو را دچار اختلال سازد.


ترکیب مایع خنک کننده

آیا میتوان انواع مایع خنک کننده موتور را با هم ترکیب کرد؟

نه! هرگز خنک کننده ها را با هم ترکیب نکنید. این کار باعث تولید یک ماده ژل مانند می شود و سیستم خنک کننده را مسدود می کند. بهم زدن فرمولاسیون مایع رادیاتور میتواند به سیستم خنک کننده و موتور آسیب جدی وارد کند. همچنین استفاده از IAT به جای OAT یا بلعکس می تواند ویژگی های محافظتی مایع رادیاتور را کاهش دهد. در ضمن قبل از مصرف، حتما دستورالعمل های روی محصول را بخوانید.


انوع مایع خنک کننده موتور خودرو

انواع مختلف مایع خنک کننده موتور خودرو برای انواع خودروهای مختلف ساخته می شوند. در واقع مایع رادیاتور را بر اساس رنگ و اسم طبقه بندی می کنند. همیشه از نوعی استفاده کنید که برای ماشین شما توصیه شده است. شش نوع خنک کننده عبارتند از:

1.فناوری افزودنی غیر آلی (IAT)

خنک کننده موتور IAT به رنگ سبز می باشد. این ماده از اتیلن گلیکول ساخته شده و سیلیکات و فسفات نیز برای جلوگیری از زنگ زدگی به آن اضافه شده است. معمولا برای خودروهایی که قبل از 1990 ساخته شدند، از این ماده استفاده می شد. البته نسبت به خنک کننده های جدید، چندان کارآمد نیست. در صورتی که خودروی شما به IAT نیاز دارد، میتوانید هر دو سال یکبار یا پس از مسافت 24000 مایل آن را تعویض کنید.

2.فناوری اسید آلی (OAT)

مایع رادیات OAT بر پایه پروپیلن گلیکول ساخته شده است. این ماده به رنگ نارنجی می باشد، ولی گاها به رنگ سبز تیره هم تولید می شود. حتما لیبل آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید نوع مناسب برای خودروی خود را تهیه کرده اید.

خنک کننده OAT بر خلاف IAT برای ماشین های جدید تر طراحی شده است. در OAT از اسید الی برای جلوگیری از زنگ زدگی استفاده شده است. این مایع را باید هر پنج سال یا پس از طی 50000 مایل، تخلیه و تعویض کرد.

3.فناوری اسید آلی ترکیبی (HOAT)

فناوری اسید آلی ترکیبی یکی از سه خنک کننده اصلی موتور می باشد و چندین زیر مجموعه دارد. HOAT در ابتدا زرد رنگ بود. ولی امروزه در رنگ های زرد، نارنجی، سبز، صورتی و آبی یافت می شود.

فرمولاسیون HOAT ترکیبی از OAT و IAT می باشد. در این ماده هم از سیلیکات و اسید آلی استفاده شده تا موتور را در برابر زنگ زدگی و خوردگی حفظ کند. مایع HOAT را نیز میتوان پس از طی مسافت 50000 مایل یا هر پنج سال تعویض کرد.

4.HOAT بدون فسفات

HOAT بدون فسفات معمولا به رنگ فیروزه ای می باشد. این ماده با اتیلن گلیکول و بازدارنده های آلی و غیر الی برای محافظت از موتور شما ساخته شده است. سیلیکات این ماده کم است و حاوی فسفات نیست.

کولنت های بدون فسفات ویژه خودروهایی مثل BMW، ولوو، تسلا، آئودی، جگوار، مرسدس، پورشه، رولز رویس، فولکس واگن و بسیاری خودروهای دیگر می باشد.

5.HOAT فسفاته شده

HOAT فسفاته شده از فسفات و اسیدهای آلی استفاده می کند تا مانع زنگ زدگی موتور ماشین شما شود. این کولنت معمولا صورتی یا آبی است. خنک کننده فسفاته HOAT معمولا برای استفاده در خودروهای ساخت آسیا مثل کیا، هوندا، هیوندای، نیسان و تویوتا توصیه می شود. این ماده به جای سیلیکات از کربوکسیلات و فسفات برای جلوگیری از فرسودگی و زنگ زدگی استفاده می کند.

6.HOAT سیلیکاته

این مایع معمولا به رنگ بنفش می باشد. سیلیکات و اسید آلی موجود در آن برای جلوگیری از زنگ زدگی اضافه شده است. فرمول آن فاقد نیتریت، نیترات، فسفات، بورات، آمین و ایمیدازول می باشد. در عوض دارای سیلیکات است. پس از پنج سال یا طی مسافت 150000 مایل میتوانید برای تعویض این خنک کننده اقدام کنید. این ماده پیشرفته در خودروهایی مثل مرسدس بنز، آئودی، VW، پورشه، بنتلی و لامبوریگنی استفاده می شود.

مایع خنک کننده موتور خودرو چیست؟

مایع خنک کننده موتور خودرو از داغ کردن موتور ماشین جلوگیری می کند و مانع پرداخت هزینه های گزاف برای تعمیرات موتور می شود. این ماده از موتور در هوای بسیار گرم یا سرد محافظت می کند. دمای موتور ماشین هنگام کار کردن افزایش می یابد، به حدی که میتواند به قطعات خودرو آسیب بزند. مایع خنک کننده گرمای موتور را جذب می کند و دوباره به رادیاتور باز می گردد.

آیا میتوان به جای مایع خنک کننده در رادیاتور از آب استفاده کرد؟

گاهی برخی از رانندگان به جای استفاده از آب رادیاتور، از آب معمولی استفاده می کنند. ولی این ایده خوبی نیست. فقط در صورتی که به مایع خنک کننده دسترسی نداشته باشید، میتوانید به عنوان راه حل موقت از آب استفاده کنید. در اولین فرصت و رسیدن به مکانیک باید از مایع خنک کننده مخصوص خودرو خود استفاده کنید.

چگونه به بررسی مایع خنک کننده خودرو بپردازیم؟

بررسی سطح مایع خنک کننده از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که میتواند از مشکلاتی نظیر داغ کردن موتور و خرابی خودرو جلوگیری می کند. خوشبختانه بررسی آن کار دشواری نیست و میتوانید در منزل انجام دهید. قبل از این که به بررسی سیستم خنک کننده خودرو بپردازید، باید مطمئن شوید که موتور خنک شده باشد. بنابراین در رادیاتور را حدود چند ساعت بعد از خاموش کردن ماشین باز کنید. در غیر این صورت ممکن است مایع خنک کننده داغ به بیرون بپاشد و باعث سوختگی شود.

مایع خنک کننده هر چند وقت یکبار تعویض شود؟

مخزن رادیاتور با کلمات Low و High علامت گذاری شده است. بهتر است هر گاه که سطح مایع خنک کننده از علامت Low کمتر بود، برای تعویض آن دست به کار شوید. گاهی به دلیل رسوب در رادیاتور، رنگ این مایع به قهوه ای متمایل می شود. بنابراین اگر تغییر رنگی در مایع رادیاتور مشاهده کردید، باید سریعا برای تعویض آن اقدام کنید.هرگاه روی سطح مایع رادیات خودرو نشانی از ناخالصی و آلودگی دیده شد، ابتدا به شناسایی مشکل بپردازید. و سپس برای تعویض مایع خنک کننده اقدام کنید.