چند نکته مهم درباره کلاچ خودرو و انواع آن!

در
دسته بندی ها: بررسی تخصصی قطعات, دانستنی های خودرو

اگر خودرو شما به گیربکس دستی مجهز است، مطمئنا با واژه کلاچ آشنایی دارید. اما آیا درباره عملکرد کلاچ چیزی می دانید؟ انواع کلاچ خودرو را می شناسید؟ علت خرابی کلاج چیست؟ اا و در آخر، چگونه میتوان طول عمر این قطعات را افزایش داد؟ با فروشگاه لوازم خودرو چینی سلیم سنتر همراه باشید تا به سوالات شما پاسخ دهیم:


کلاچ خودرو چیست؟


چند نکته هم درباره کلاچ خودرو و انواع آن!

به زبان ساده، کلاچ خودرو یک قطعه مکانیکی می باشد که نیروی چرخشی را از موتور به چرخ ها منتقل می کند. این قطعه، شفت های دوار را به هم متصل می کند و اتصال بین آنها را کنترل می کند. در واقع اتصال بین شفت هایی متصل به موتور و شفت های متصل به چرخ را مدیریت می کند.
دلیل نیاز خودرو به کلاج این است که برخلاف موتور که به طور پیوسته در حال کار و تولید نیرو می باشد، چرخ های خودرو به صورت بی وقفه نمی چرخند. در اینجاست که کلاچ به خودرو شما این امکان را می دهد تا سرعت را تغییر دهید و یا خودرو را متوقف سازید. این فرایند با باز کردن موقت اتصال بین موتور خودرو و چرخ های آن رخ می دهد.


کلاج چگونه کار می کند؟

کلاج اتومبیل شما دارای دو قسمت اصلی می باشد: فلایول و صفحه کلاچ.. همچنین شامل مجموعه ای از فنرها می شود که یک صفحه فشارنده را به سمت صفحه کلاچ خودرو فشار می دهد. این اتفاق زمانی می افتد که پای شما روی پدال کلاژ نباشد. این فشار وارده از سمت فنر ها، صفحه کلاچ و فلایول را نیز به سمت یکدیگر فشار می دهد. در نتیجه، اتصالی بین موتور و شفت ایجاد می کند که انرژی جنبشی را به چرخ های انتقال می دهد و آنها را به حرکت وا می دارد.

زمانی که شما پای خود را روی پدال کلاج فشار می دهید، صفحه فشار توسط یک چنگک، از صفحه کلاچ عقب کشیده می شود. در نهایت، اتصال بین چرخ ها و موتور قطعه می شود و چرخ ها دیگر از طریق نیروی چرخشی موتور نمی چرخند. در واقع حرکت بعد از قطع اتصال چرخ و موتور، به دلیل نیروی حرکتی آنی می باشد. این فرایند معمولا هنگام تعویض دنده اتفاق می افتد و باعث می شود تا کنترل بهتری روی سرعت خودرو داشته باشید.


انواع کلاچ خودرو کدامند؟


چند نکته هم درباره کلاچ خودرو و انواع آن!

1. کلاچ تک صفحه ای

این نوع کلاج خودرو از دو صفحه اصطکاکی تشکیل شده است. وقتی این صفحات به یکدیگر نزدیک می شوند، گشتاور را منتقل می کنند. این مدل کلاچ ببه دلیل محدودیت هایی که دارد، بعید است در خودروهای امروزی یافت شود.

2. کلاچ چند صفحه ای

یک کلاج ماشین چند صفحه دارای چندین دیسک اصطکاکی می باشد که به طور همزمان کار می کنند. این باعث می شود در محدود بزرگتری اصطکاک ایجاد شود و بنابراین ظرفیت انتقال گشتاور را افزایش می دهد. این نوع کلا معمولا در اتومبیل ها، کامیون ها و بسیاری ماشین آلات دیگر استفاده می شود.

3. کلاچ مخروطی

کلاچ های مخروطی شامل دو بخش استوانه ای شکل می باشد که همزمان با کلاج گرفتن، یکی در بالای دیگری قرار می گیرد. سپس این قطعات شروع به چرخش با یکدیگر می کنند. این کلاج ها معمولا در ماشین های مسابقه و قایق های برقی بکار می رود.

4. کلاج گریز از مرکز

این نوع کلاچ که به کلاج اتوماتیک هم معروف است، همانطور که حدس می زنید، از نیروی گریز از مرکز استفاده می کند. به این قطعه اتومات گفته می شود، چرا که بدون نیاز به پدال کلاج درگیر خواهد شد. این مدل کلاج فقط در اسکوتر و موتور گازی تعبیه می شود.

5. کلاج خودرو هیدرولیک

کلاچ های هیدرولیک از دو قسمت پمپ و توربین تشکیل شده اند. هر دو این قطعات دارای تیغه هایی هستند. زمانی که تیغه های روی پمپ حرکت می کنند، روغن را به کمک نیروی گریز از مرکز فشار می دهند. در نتیجه پره های توربین نیز به حرکت در می آیند. معمولا در خودروهای مدرن با گیربکس اتومات از این نوع کلاچ استفاده می شود.

6. کلاج الکترومغناطیسی

این کلاچ از یک آرمیچر و یک آهنربای الکتریکی تشکیل شده است. وقتی شما پدال کلاچ را فشار می دهید، جریان به سمت آهنربای الکتریکی می رود و یک میدان مغناطیسی ایجاد می شود. آرمیچر را به سمت خود می کشد و یک نیروی اصطکاکی بین دو صفحه ایجاد می کند. از آنجایی که این مدل کلاچ به سرعت داغ می کند و قیمت بالایی نیز دارد، در بین سازندگان خودرو چندان محبوب نیست.


چگونه عمر کلاچ خودرو را افزایش دهیم؟

از آنجایی که سیستم کلاج خودرو دائما در معرض اصطکاک قرار دارد، بسیار مستعد فرسودگی می باشد. درست مثل سایر تعمیرات خودرو، تعویض کلاچ وسیله نقلیه پر هزینه است. هرچند ساییدگی این قطعه اجتناب ناپذیر است، ولی شما میتوانید با انجام مراقبت های پیشگیرانه آن را به تاخیر بیاندازید. در اینجا به برخی از راهکارهای لازم برای افزایش طول عمر کلاج ماشین اشاره می کنیم:

  • فرایند تعویض دنده را به سرعت انجام دهید و قبل از اینکه پای خود را روی پدال کلاج فشار دهید، تصمیم بگیرید با کدام دنده میخواهید به حرکت خود ادامه دهید. در این صورت دیگر نیازی به نگهداشتن کلاچ برای مدت طولانی ندارید و فشار بی موردی به آن وارد نخواهد شد.
  • از استفاده بیش از حد از کلاج خودرو خودداری کنید. اگر لازم نیست دنده عوض نکنید.
  • هنگامی که خودرو را در حالت پارک قرار می دهید، ترمز دستی را بکشید. هیچ گاه ماشین را در حالت دنده رها نکنید. با این کار میزان فشار روی کلاج کاهش می یابد و به آن استراحت خواهید داد.
  • هیچ گاه پای خود را در حالت سکون، روی کلاچ فشار ندهید. تکیه دادن پا روی پدال کلاج بدون هدف، باعث ایجاد اصطکاک می شود. اگر از روی عادت این کار را انجام می دهید، سعی کنید این عادات غلط را ترک کنید.

اگر کلاچ خودرو از کار بیفتد، چه اتفاقی می افتد؟


چند نکته هم درباره کلاچ خودرو و انواع آن!

کلاچ خودرو مثل سایر قطعات خودرو، به مرور زمان دچار خرابی می شود. معمولا راهی برای متوقف ساختن این مسئله نیست، مگر اینکه کمتر از آن استفاده کنید. هر دو اتومبیل دنده دستی و اتوماتیک دارای کلاج هایی هستند که گیربکس را درگیر می کنند. به این منظور که نیروی موتور را به جریان بیاندازد و چرخ های خودرو را به حرکت در بیاورد و یا با قطع اتصال، چرخ ها را متوقف سازد. در خودروهایی با گیربکس دستی، برای تعویض دنده باید از پدال کلاچ استفاده کنید. ولی در خودروهایی با گیربکس اتومات، تعویض دنده به صورت خودکار انجام می شود. در هر دو مدل، کلاچ به دلیل وجود اصطکاک نیاز به تعویض پیدا می کند.
در صورتی که زمان تعویض کلاچ خودرو فرا برسد، معمولا علائمی بروز می کند. اگر بدانید دنبال چه نشانه ای برای تعویض این قطعه باشید، میتوانید از خسارت های بیشتر خودرو جلوگیری کنید. در اینجا به برخی از این نشانه ها اشاره می کنیم:

  • سر خوردن کلاچ خودرو: فرسودگی کلاچ میتواند در برخی مواقع با سر خوردن خود را نشان دهد. معمولا این اتفاق زمانی رخ می دهد که میخواهید از خودرو بیشتر کار بکشید. لیز خوردن کلاچ زمانی رخ می دهد که ماشین به طور غیر منتظره از دنده خارج می شود. بدون این که شما هیچ کاری انجام دهید. در این شرایط کلاچ ماشین به طور عادی درگیر یا رها نمی شود و تعویض دنده یا ماندن در دنده را مشکل می سازد.
  • بوی لاستیک سوخته در خودرو: اگر هنگام تعویض دنده، بوی سوختگی در خودرو شما پیچید، به احتمال زیاد مشکل از سیستم کلاچ خودرو می باشد. قبل از این که به تعمیرگاه بروید، اجازه دهید ماشین خنک شود. چرا که این داغ کردن کلاچ میتواند به خودرو شما آسیب جدی وارد کند.
  • خروج دود از خودرو: معمولا بوی نامطبوع در ماشین با دود غلیظی همراه است. خروج دود هیچ گاه نشانه خوبی نیست و زمانی که با بوی لاستیک سوخته ترکیب شود، خبر از داغ شدن صفحه کلاچ خودرو می دهد. گاهی صداهای جیغ بلندی نیز همزمان به گوش می رسد که باید سریعا به مکانیک مراجعه کنید.