بررسی تخصصی قطعات

منیفولد خودرو! دلایل خرابی و انواع آن ها!

منیفولد خودرو و دلایل خرابی آن!

خودرو شما به طور کلی دارای دو منیفولد می باشد. منیفولد هوا که ترکیب سوخت-هوا را به سیلندرها هدایت می کند و منیفولد دود (منیفولد اگزوز) که دود را از لوله های عقب خودرو به بیرون می راند. هر دو آنها ممکن است بر اثر گذر زمان بشکنند و یا واشر آنها خراب شود. بر اساس ساخت و مدل ماشین شما، منیفولد میتواند یک قطعه چدنی باشد که داخل آن پورت هایی تعبیه شده است. و یا میتواند مجموعه ای از لوله ها باشد که به یکدیگر متصل شده اند. با فروشگاه لوازم یدکی خودرو سلیم سنتر همراه شوید تا منیفولد خودرو! دلایل خرابی و انواع آن ها! را بشناسید.

منیفولد هوا خودرو چیست و چگونه کار می کند؟

منیفولد ورودی یا هوا توسط یک واشر به بالای موتور متصل شده است. این قطعه ممکن است بر اثر گرما دچار شکستگی شود و روغن و مایع خنک کننده نشت کند. این منیفولد به انتقال هوا به سیلندرها کمک می کند. در واقع منیفولد همراه با دریچه گاز اهرمی، ورودی هوا، و سیستم تحویل سوخت باعث رسیدن ترکیب سوخت-هوای مناسب برای احتراق به موتور می شود.

منیفولد خودرو و دلایل خرابی آن!

علاوه بر این، مایع خنک کننده موتور را به منظور کاهش دمای موتور به سیلندرها منتقل می کند. منیفولد هوا برای هدایت ترکیب سوخت/هوا و مایع خنک کننده از پیستون هایی استفاده می کند. مهم است که این ترکیب ها به طور مساوی بین دریچه ها تقسیم شوند، در غیر این صورت موتور به درستی کار نخواهد کرد.


منیفولد دود خودرو چیست و چگونه کار می کند؟

منیفولد خروجی یا دود در خودرو نقش بسیار مهمی ایفا می کند. این قطعه که برخی آن را با نام منیفولد اگزوز می شناسند، به هر یک از لوله های اگزوز در سر سیلندر موتور متصل می شود و گازهای داغ را به سمت لوله اگزوز هدایت می کند. با کمک واشر منیفولد اگزوز، از ورود گازهای سمی به داخل وسیله نقلیه جلوگیری می کند. موتورهای V شکل دارای دو منیفولد اگزوز می باشند. اغلب موتورهای خطی فقط به یک منیفولد اگزوز مجهز می باشند. موتورهای دوار یا وانگل نیز فقط یک منیفولد دود دارند. جنس این منیفولد ها معمولا از چدن یا فولاد می باشد.

وظیفه اصلی منیفولد دود این است که گازها را از هر سیلندر گرفته و آنها را به لوله های اگزوز بفرستند. این قطعه مستقیما به سیلندرهایی متصل است که در آن فرایند ترکیب گاز و اکسیژن قبل از اشتعال صورت می گیرد. پس از سوختن سوخت خودرو، دریچه اگزوز سیلندر باز می شود تا گازهای زائد خارج شوند و آن ها را به سمت منیفولد انتقال می دهد. در حالی که فشار داخل سیلندر به اندازه کافی بالا هست که این گازها را به بیرون براند، منیفولد نیز به گونه ای طراحی شده که بیشتر این گاز را گیر بیاندازد و به بیرون هدایت کند.


منیفولد خودرو و دلایل خرابی آن!

چرا منیفولد خودرو ترک می خورد و یا می شکند؟

همانطور که میتوانید تصور کنید، منیفولد ها تحت گرمای شدیدی قرار دارند. همچنین به دلیل سرد و گرم شدن پی در پی، انبساط و انقباض قابل ملاحظه ای را تجربه می کنند. با گذر زمان، این مسئله منجر به فرسودگی فلز می شود (مدل چدنی و یا هر منیفولد دیگری). با افزایش فرسودگی، منیفولد ترک می خورد و خراب می شود.

مشکل احتمالی دیگر به واشر منیفولد هوا و اگزوز مربوط می شود. واشری که بین منیفولد و محفظه موتور قرار دارد و وظیفه درزبندی بین این دو قطعه را بر عهده دارد. واشر هم مثل خود منیفولد در معرض گرمای زیادی می باشد. بنابراین زیاد منبسط و منقبض می شود. در نتیجه بر اثر فرسودگی از کار می افتد. وقتی این قطعه خراب شود، منیفولد شروع به نشت کردن می کند.


چه مشکلاتی بر اثر خرابی منیفولد خودرو رخ می دهد؟

مشکلات زیادی با ترک خوردن و نشتی منیفولد پدید خواهد آمد. اول این که، گازهای داغ اگزوز به جای اینکه از طریق لوله اگزوز به بیرون راه پیدا کنند، حالا زیر کاپوت حبس شده اند. این میتواند به اجزای پلاستیکی موتور آسیب بزند. همچنین میتواند بر سلامتی شما تاثیر منفی بگذارد، چرا که گازها از طریق کابین جریان پیدا می کنند.

از طرف دیگر، ممکن است بر عملکرد موتور خودرو تاثیر منفی بگذارد. اگر منیفولد اگزوز بشکند یا دچا نشتی شود، فشار برگشتی در سیستم اگزوز نامناسب خواهد بود. در نتیجه توان موتور کاهش می یابد. در چنین شرایطی کندو پاش یا اسپاترینگ و مشکلات دیگری رخ می دهد.


چه مشکلاتی بر اثر خرابی واشر منیفولد خودرو رخ می دهد؟

با خراب شدن واشر منیفولد هوا ماشین شما مشکلات زیادی را شاهد خواهید بود. از آنجایی که واشر منیفولد ورودی یا هوا باعث درزبندی ماده خنک کننده می شود، در صورت پوسیدگی و فرسودگی میتواند منجر به نشت و چکه کردن مایع شود. همچنین در نتیجه یک واشر منیفولد هوای معیوب، موتور داغ می کند. چرا که با نشتی مایع خنک کننده، دمای موتور بالا خواهد رفت. البته گاهی ممکن است اثری از نشتی به چشم نخورد و فقط شاهد افزایش دما روی صفحه داشبورد خود باشید. اگر به این مسئله رسیدگی نشود، به موتور و سیلندر ها آسیب جدی وارد می شود.

این واشر حد فاصل بین موتور و منیفولد هوا را درزبندی می کند و به گونه ای طراحی و ساخته می شود که در برابر پوسیدگی ناشی از برخورد با روغن و مایع خنک کننده، مقاوم باشد. عملکرد بهینه موتور خودرو شما به کیفیت این واشر منیفولد هوا بستگی دارد. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، باید برای تعویض واشر منیفولد هوا اقدام کنید:

  • نشت مایع خنک کننده
  • داغ کردن موتور خودرو
  • نشت مایع زرد، سبز یا قرمز در زیر خودرو
  • روشن شدن چراغ چک انجین خودرو
  • بد استارت خوردن خودرو

از طرفی خرابی واشر منیفولد اگزوز نیز بر عملکرد خودرو شما موثر خواهد بود. در صورتی که این واشر دچار مشکل شود، گازهای اگزوز نشت می کنند و در نتیجه صدای هیس یا ضربه از موتور خودرو به گوش می رسد. همچنین میتواند منجر به کاهش قدرت و شتاب موتور ماشین شما شود و مصرف سوخت را افزایش دهد. اگر بوی لاستیک سوخته در خودرو به مشام شما رسید نیز باید بدانید مشکل از واشر منیفولد خروجی می باشد. چرا که اجزای داخلی در معرض گرمای زیادی قرار می گیرند و شروع به ذوب شدن می کنند. در چنین شرایطی باید سریعا نزد مکانیک حرفه ای بروید و برای تعمیر یا تعویض منیفولد خودرو اقدام کنید.

همانطور که میدانید منیفولد اگزوز ماشین، گازهای بعد از فرایند احتراق را از طریق چندین سیلندر جمع آوری می کند. سپس آن را به سمت لوله های اگزوز منتقل می کند.منیفولد به سر سیلندر وصل است و این مجموعه به وسیله واشر منیفولد خروجی، درزبندی شده است. این واشر به تخلیه و گیر انداختن گازهای سمی اگزوز کمک می کند و آن را به بیرون می فرستد. دمای بالا، نشت روغن، آلودگی مایع خنک کننده و خروج رگباری گاز اگزوز منجر به فرسودگی این واشر خواهد شد. در نتیجه بین سر سیلندر و منیفولد نشتی رخ می دهد. در صورتی که هر یک از نشانه های خرابی واشر منیفولد اگزوز را مشاهده کردید، باید سریعا برای تعویض آن اقدام کنید:

  • سر و صدای زیاد موتور خودرو
  • کاهش قدرت و سرعت خودرو
  • افزایش مصرف سوخت
  • بوی لاستیک سوخته در ماشین

4 دیدگاه در “منیفولد خودرو! دلایل خرابی و انواع آن ها!

  1. کیوان گفت:

    سلام من سمند دارم وقتی ماشین روشن میکنم شلنگ بنزین ورود خروج در میارم فیوز پمپ بنزین در میارم ماشین تا ۱۰دیقه در حال درجا کار میکنه. ماشین اصلا گاز خور نداره دود سیاه میده با مکافات روشن میشه وفقط درجا کار میکنه. مشکل کجاس لطفا کمک کنین ۷روزه درگیرم ۱۰ تومنم خرج کردم حتی سوزن انژکتور اسیو….. شمارم ۹۳۳۶۶۳۶۷۷۶

  2. مجتبی گفت:

    سلام داداش توروخدا اگه علتشو متوجه شدی ارائه بده که منم چهار دفعه شده منیفولد ماشینم میترکه و کسی چیزی نمیفهمه

  3. حسین گفت:

    سلام
    جنس منیفولد های خودرو از چیه که واسه من انقدر خراب میشه. من ماشین کوپا رویال دارم و بعد یه مدت منیفولدی که روی خودرو نصب بود ترکید و مجبور شدم که یکی دیگه با قیمت ۸ تومن بگیرم. البته اینم تضمین ندادن که مدت زیادی عمر کنه و گفتن فابریکش میترکه چه برسه به این. مرسی

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام، وقت بخیر
      جنس منیفولد ها از چدن هست.
      تمامی منیفولدهای خودروی کوپا امکان شکستگیشون هست.
      علت ترکیدگی زیاد از ظعف عمکرد این قطعه بر روی این خودرو هست. که با سرد و گرم شدن ناگهانی دچار شکستگی میشود
      ناگفته نمامد نمایندگی ریگان دلیل شکستگی را عدم استفاده بنزین سوپر اعلام کرده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *